Cvičenie s vlastnou váhou – ako s tým začať?

Ak sa chcete začať pravidelne hýbať, musíte prísť na to, aký typ pohybu vás baví. Nie každý je na pravidelné behanie, dvíhanie ťažkých váh alebo jogu. Môžete vyskúšať cvičenie s vlastnou váhou. Je to spôsob pohybu nie len pre začiatočníkov, ale aj pre pokročilých. Dajú sa aj nabrať svaly, chudnúť a vyformovať postava. Ako začať cvičiť s vlastnou váhou a čo k tomu budete potrebovať? 

Cvičenie s vlastnou váhou – ako s tým začať? (Foto: unsplash.com)

Výhody a nevýhody cvičenia s vlastnou váhou

Ako každý typ cvičenia, tak aj tento má svoje výhody a nevýhody. Všetko závisí od vašich cieľov, predstáv a možností. Hlavnou výhodou cvičenia s vlastnou váhou je, že je to takmer zadarmo. Samozrejme, potrebujete si kúpiť pár základných vecí, ktoré spomenieme neskôr, no investícia je minimálna. Cvičiť môžete kdekoľvek – doma, vo fitku, v prírode aj na dovolenke v hoteli. Cviky s vlastnou váhou sú stavané tak, aby ste zapájali čo najviac svalov, takže precvičujete takmer celé telo.

Nevýhodami cvičenia s vlastnou váhou je napríklad náročnejší progres. Pri dvíhaní železa vidíte výsledky už po pár týždňov, pričom pri tomto type cvičenia musíte vydržať aj niekoľko rokov. Ak chcete budovať svalovú hmotu, tak si vyberte radšej iný typ cvičenia. Znovu opakujeme, nie je to typ cvičenia pre každého, takže ak vás nebaví cvičiť s vlastnou váhou, vyskúšajte zas niečo iné.

Ako začať cvičiť s vlastnou váhou?

Na začiatok sa oplatí investovať do pomôcok, ktoré sú k takémuto cvičeniu nevyhnutné alebo zvýšia jeho efektivitu. Je to podložka na cvičenie, ľahšie činky (0,5 – 2 kg), gumy alebo iné typy závaží. Tieto pomôcky vás nebudú stáť veľa, no viete ich využiť na milión rôznych spôsobov. Potom začnite so základnými typmi cvikov (kliky, drepy, plank, zhyby a pod.), ktoré budete pravidelne opakovať v sériách.

Po čase si môžete nájsť aj rôzne cvičiace videá, kde sú zložitejšie cviky. K takémuto pravidelnému cvičeniu by ste mali pridať aj kvalitnú stravu a dopriať svalom regeneráciu, takže cvičte maximálne 4 – 5x do týždňa, ostatné dni si oddýchnite.